4 Bechen met reiskriebels

Thaie tour - Jungle boy

Ja, het kan nog mooier. Lyor gaf zelfs aan "Mam, meer heb ik niet nodig. Een hutje, een matras en heel veel water. Meer hoef ik echt niet!". En inderdaad aan Lyor hebben we de 3 dagen die we hier zaten geen kind gehad. 's Ochtends bij het wakker worden deed hij direct een zwemshort aan en deze ging niet meer uit tot 's avonds. Hij werd goede maatjes met de Thaise jongens van de hutjes (Coca cola en Jack Sparrow waren hun Engelse namen, Lyor heette Leo, op z'n Engels uitgesproken). Ging met hun mee kanoen rond het eiland, met harpoen jagen op vissen (en nog een grote vis vangen ook), leren fluitjes maken van bamboe en verder heel veel bommetjes maken in het water en zwemmen. De omgeving is prachtig. We zaten op een enorm groot stuwmeer met 162 eilandjes midden in het regenwoud. De jungle is zo dicht dat je je alleen kan verplaatsen over het water. En dat doen we dan ook. We zijn met 2 andere NLers en 2 onvervalste Aussies naar een baai van een van de eilanden gebracht. Ruim een uur varen vanaf het begin van het Khao Sok National Park. In die baai bevinden zich 10 hutjes op het water die bestaan uit rotan wanden en een palmbladeren dak. Door de vloerplanken heen zie je het water kabbelen. In het hutje bevinden zich 2 dingen:een matras en een klamboe. Verder helemaal niets. Als je de achterdeur open doet zie je alleen maar water. Water dat gebruikt wordt als uizicht, zwembad en badkamer (badderen en tandenpoetsen). De voordeur geeft uitzicht op de dichte jungle. De hutjes zijn met elkaar verbonden met een lange houten vlonder dat leidt tot een centrale vlot waar je kan eten en waar de kano's liggen.  Daar is ook een andere vlonder dat leidt naar de oever waar, na een steile klim, een aantal toilethuisjes staan. Verder is hier helemaal niets, geen gas, geen licht, geen stromend water, geen spiegels, geen handdoeken, niets. Maar aan de andere kant is hier ook heel veel. Rust, vrede en ontspanning. De geluiden om ons heen, met name 's ochtends bij het ontwaken, zijn prachtig: krijsende apen (Gibbons) en roepende vogels (met name de Great Hornbill, grote Neushoornvogel, deze lijkt nog het meest op de toekan van van der Valk).  We brengen de tijd door met zwemmen, dobberen op een binnenband, kanoeen rond het eiland en ondertussen wild spotten, een korte jungle wandeling op het eilandje maken. Ook gaan we op pad met de motorboot. We krijgen een nightsafari, gaan naar een vissersdorp (ook volledig op het water gebouwd) en varen naar afgelegen stukken waar we nog meer wild spotten als bijvoorbeeld wilde buffels met enorme horens, apen, allerlei vogels en ander beesten. Maar de allermooiste boottocht ging naar een grot. Hier deden we een zwemvest aan en sprongen we overboord om vervolgens zwemmend door de grot heen te gaan met een zaklamp in de hand. Stel je de grotten van Frankrijk eens voor, met alle stalachnieten, daar ligt ook altijd wel een ondergrondse rivier of meer, dan met koud water. De grot hier zag er ook zo prachtig uit en dan zwem en dobber je daar!  "This is a great experience" zo riep Lyor naar de Aussie. De laatste kamer voordat we we naar buiten zwommen had aan het plafond talloze vleermuizen hangen, deze vlogen in en uit. Helemaal onder de indruk klommen we weer in de boot. De twee Thaise jongens, meisje en de gids maakten er echt een geweldige tour van. Zo vriendelijk, zo veel vertellend, zo behulpzaam, zulk lekker eten onder zulke primitieve omstandigheden. Elke ochtend een ander soort ontbijt met bananapancake, opgerolde flensjes enzovoorts. En 's avonds ook een enorme King Prawn gekregen. Heerlijk. Ook voor Isabelle werd uitgebreid vegetarisch gekookt. Het ontbijt was trouwens ook apart. We zaten met z'n allen op een soort vlot met een enorme lange picknicktafel. Met een klein motortje voeren we langs de  oevers. Terwijl je de pancake naar binnenwerkt zie je de zon opkomen, de Gibbons van bamboe naar bamboe springen en de Hornbills rondvliegen. Ook dit geeft weer een enorm rijk gevoel. Volledig ontstresst worden we twee volle dagen later afgezet in de bewoonde wereld. Lyor roept bij afscheid tegen de Thaise jongens: See you, I will come back to work here! En dan zijn we nu in Krabi om de vakantie af te sluiten.  Wat een contrast. Allemaal mensen, motoren, herrie en mensen die je wat willen verkopen. 2 weken lang was het echt Thailand. Hier is het een vakantie badplaats dat toevallig in Thailand ligt. Plots is hier het eten 5 keer zo duur als we gewend zijn. Nog niet veel, maar het is wel even omschakelen. Onze laatste week is aan gebroken!

Pa en Ma

wat een belevenis. wat heerlijk om zo vakantie te vieren.wat zullen jullie daar veel over kunnen praten om dit alles te kunnen verwerken. iets wat, vooral lyor en isabelle hun levenlang zullen herinneren. nog fijne dagen en goede reis naar huis. bedankt dat wij zo mee konden "reizën "