4 Bechen met reiskriebels

Hoe overleef ik Zuid Afrika - deel 4 Kruger Park

Daar staan we dan. Op een camping midden in het Kruger park. Slechts gescheiden door een simpel hek van alle wilde dieren! De wilde dieren komen gelukkig niet op het kampeerterrein, al horen we ze 's nachts wel brullen, roepen, fluiten etc. De apen, vogels en insecten hebben geen last van het hek en hun komen we dus wel tegen. Vooral de insecten doen Isabelle de stuipen op het lijf jagen. Bij het avondeten vloog er een kever van wel 5 cm rechtstreeks in mijn bord met macaroni. Isabelle wilde er hard voor weg rennen maar kwam er snel achter dat ze overal aan het rondvliegen waren. de enige veilige plek was in de camper zitten. Zelfs bij het tandenpoetsen vliegen ze rond en komen ze op jouw blote voeten terecht. Welkom in de natuur!

Vanochtend reden we het KrugerPark in. Al snel spotten we zebra's en een heleboel soorten vogels in allerlei kleuren en maten. Bij de ingang kochten we een boek met plaatjes, namen en pootafdrukken van alle dieren die we zouden kunnen tegenkomen. We kunnen nu tenminste alles wat we zien benoemen.

Vandaag een warme zonnige dag, 37 graden, dat betekent dat de wilde dieren in de schaduw gaan liggen en niet te zien zijn voor onze stadse ogen. Wel volop zebra's, giraffen en nijlpaarden (diep in het water).

Op de camping kunnen alle bezoekers met magneetjes aangeven welke dieren ze waar hebben gespot. We zien dat de leeuwen en cheetah's niet ver van ons vandaan gespot zijn en zodra de warmste tijd voorbij is (die we opvullen met zwemmen) stappen we weer in de camper om bij ondergaande zon nog beesten te kunnen spotten. Helaas, onze oogst is 'slechts' olifanten en giraffen buiten de standaard dieren als zebra's en impala's.

Je bent in Kruger Park of niet! Daarom staan wij op nog voor de zon op is om bij het openen van de gate weer het park in te kunnen rijden. Zo vroeg op de ochtend willen de beesten nog rondlopen. Daarna wordt het te warm.

HOERA, we hebben de BIG FIVE gespot: Neushoorn, Jachtluipaard, Olifant, Leeuw en Buffel! Voor de leeuw hadden we even hulp nodig. We zijn 's middags met een ranger in zijn truck op safari gegaan. Deze mag buiten de paden komen en zodoende kon hij de leeuw van dichtbij benaderen.

Isabelle en Lyor hebben hun favoriet bepaald van vandaag, Lyor de leeuw (hij zat goed en heeft er hele mooie foto's van gemaakt) en Isabelle gaat voor de zebra's en giraffen met kleintjes. Zelf ga ik voor het tafereel waarbij op een open vlakte zebra's en gnoe's aan het grazen waren vlak bij neushoorns en toen kwam er een grote kudde olifanten langs wandelen. Zo mooi, zo groots!

De volgende dag begint goed bij Lyor: soms haat ik God! Hij schrikt zich rot als er een vliegende kever bij het ontbijt recht op hem af vliegt. God wordt er bij gehaald omdat hij de beesten geschapen heeft. Zo simpel kan je het uitleggen.

Vandaag naar een andere plek in het Kruger Park gereden, tijdens de lunch was het vechten voor je eigen eten. Zodra je ook maar even was afgeleid had een aap al het eten van je bord afgenomen! Toen we het zagen bij andere mensen op de picknickplaats vonden we het grappig, maar toen het ons overkwam was het minder.

Tijdens de rit weer veel dieren gezien. Nu ook veel nijlpaarden die in een groot meer zaten waarboven een uitkijkpost was gebouwd. Hier konden we in alle rust (uit de camper) van de beesten genieten.