4 Bechen met reiskriebels

Hoe overleef ik Zuid Afrika - deel 5 Swaziland

We zouden vroeg vertrekken (5.00 uur), maar omdat de accu van de camper los zat en dit eerst met behulp van de buurman verholpen moest worden, had Isabelle de tijd om nog even in het zwembad te springen. Net als gisteren wilde zij van een hoge muur naast het zwembad springen om een bommetje te maken. Ze rent naar het zwembad (op dit vroege tijdstip is ze nog niet eens de eerste!), legt haar handdoek neer, draait zich om, springt en OEPS. In de lucht merkt ze dat het zwembad niet meer met water van 1.60 m gevuld is maar slechts 40cm!!! AUUUUUWWW! Dat doet zeer bij het neerkomen. Gelukkig blijft ze heel.

We rijden het Kruger Park uit en even later ook Zuid Afrika, we gaan vandaag naar Swaziland. Het is even wachten bij de grens. Ze willen alles van ons weten, wie wij zijn, wat we gaan doen, hoe lang we blijven etc. Na een heleboel formulieren en stempels in verschillende kantoortjes mogen we doorrijden, Swaziland in. Het is hier heel anders dan in ZA, veel kinderen langs de weg die zwaaien. Zodra we stoppen gaan ze bedelen om snoepjes, of geld als ze iets voor ons doen zoals bijvoorbeeld gaten in de weg vullen met aarde of een dansje opvoeren.

Als voor de zoveelste keer kinderen langs de weg staan te dansen, stoppen we even. Ze proberen aandacht te krijgen voor hun handelswaar. deze bestaat uit stenen olifantjes. We kopen er een en Isabelle en Lyor delen de rol koekjes op. Als dank voeren ze weer een dansje op.

Langs de weg komen we vele malen een kraal tegen. Een hutje voor de man met hutjes er om heen voor iedere vrouw die hij bezit.

Op weg naar de kampeerplaats in het Nationaal Park van Swaziland, komen we een meertje tegen waar half op de oever een dode zebra ligt. Er om heen zwemt een krokodil, zorgvuldig uitzoekend hoe hij zijn prooi kan verschalken. Bah, we rijden maar snel door.

Opnieuw hebben we een pracht uitzicht op onze kampeerplaats. We kijken de hele vallei over. En als we voor de camper zitten komen de Nyala's ons nieuwsgierig begroeten. Isabelle en Lyor proberen hun te voeren met blaadjes en dan ook nog te aaien. Het lukt Lyor één keer. (geschreven is het minder leuk dan in het echt, aldus Isabelle)

De kampeerplaats heeft weer een braai. Dus wat doen we? Hout sprokkelen en gelijk een fikkie steken. We hebben nog marshmellows liggen waarmee Isabelle en Lyor gelijk aan de slag gaan. Lange stok zoeken, marsh mellow er op prikken, even draaien in het vuur en smullen maar!

's Avonds willen we genietenvan een optreden van de plaatselijke dansgroep. Maar helaas, ze moeten lopen komen (2 uur lopen) en het dreigt te gaan onweren. Het is dus te gevaarlijk voor hun. Het optreden wordt afgelast. Jammer. Dan maar op tijd naar bed en ondertussen naar buiten kijkend naar de weerlichten.