4 Bechen met reiskriebels

Hoe overleef ik Zuid Afrika - deel Kerstmis

Op weg naar een plek om Kerst te vieren komen we langs St Lucia, een heerlijke badplaats met veel strandhuizen, boten, vakantievierders en mooie witte stranden. We vinden voor de lunch een restaurant met een zwembad met glijbaan! Daar kunnen we niet aan voorbij rijden, zeker niet met de waterratten van ons. Terwijl Jorgen en Susan lekker lunchen roetsen Isabelle en Lyor van de waterglijbaan af. Dat zijn nog eens leuke plekjes om te eten!

Vanochtend hebben we Dumazulu Village bezocht, een traditioneel Zulu dorp waar ze ons lieten zien hoe de Zulu's leven. Sinds een week zijn wij weer de eerste gasten. Een beetje opgelaten voelen we ons wel als iedereen netjes opgedirkt voor zijn hutje kralen zit te rijgen voor ons. De rondleiding eindigt met een traditionele dans. Deze start met het laten drinken van miellie uit een kokosnoot. Isabelle en Susan hebben het geprobeerd en het is hun gelukt dit met een uitgestreken gezicht te doen zonder het direct uit te spugen. Bah wat vies smaakt maismeel. Het zag er uit als vloeibare snot aangelengd met brak water.

Het dansen daarentegen was spectaculair, heel erg lenig zijn die Zulu's, van groot tot klein. Inclusief de vrouwen die alleen bedekt met een lendedoek versierd met kralen op en neer stonden te springen.

De dag eindigde in Zinkwazi beach, het beloofde een mooie camping voor de kerst te zijn. Helaas werkt het weer niet mee. We staan in de regen onder de bomen (als het zonnetje schijnt geven deze de broodnodige schaduw, maar nu alleen maar donkerte) in de modder. Om toch in de kerstsfeer te komen hangen we kerstslingers op aan de bomen voor de camper terwijl de apen boven ons hoofd door de bomen slingeren. Af en toe belandt er een op de dak van de camper. Dat is flink schrikken. Het betekent ook alle ramen en luikjes dichthouden, anders breken zij die open en komen ze zo de camper binnen.

De dag voor Kerst is een dag in en rond de camper hangen. Het weer zit niet mee. Al dagenlang hebben we bloedhitte en rijden we rond door de parken. Nu kunnen we eens genieten van het weer en dan is het koud (18 graden) en regent het. En dat terwijl het hier zomer hoort te zijn!

Susan heeft via via te horen gekregen dat er vanavond op de Country Club een XMas party is met diner. Telefonisch hebben we een tafel geboekt. In ons mooiste outfit rijden we er 's avonds naar toe. Jorgen en Susan hebben er lekker gegeten, Isabelle en Lyor niet. Die weigeren krokodillen-, struisvogel of impala-vlees te eten. Dan maar alleen gebakken aardappelen eten en 2 maal een toetje halen.

Kerstnacht, in plaats van de kerstman met zijn arreslee die door de lucht vliegt horen wij alleen maar regen op de camper vallen. Wat triest. Zomer in Zuid Afrika en het regent! Tot overmaat van ramp wordt Isabelle ook nog eens ziek. Zo hadden wij Kerst in Durban niet voorgesteld! We zitten immers aan de meest toeristische stranden van Zuid Afrika. Het is hier hoogseizoen!

's Middags lopen we toch naar het strand, daar treffen Isabelle en Lyor al gauw twee Golden Retrievers aan. Deze lopen de hele tijd met ons mee en wachten keurig op ons totdat we klaar zijn met het springen in de hoge golven (het zand zit overal, je wordt echt omgegooid door de kracht van de golven). Ze lopen ook met ons mee naar de camping. Daar merken we dat ze straathonden zijn en dan is Jorgen ze zat. Samen met Lyor jagen ze de honden weg.