4 Bechen met reiskriebels

Thaie tour - 4 Puur natuur

Nog maar 5 dagen op reis voelt als veel langer. Ook vandaag weer een fantastische dag. We puffen nu even uit op het terras van onze kamers, lekker het stof van je af douchen om straks weer op pad te kunnen. De dag begon rustig, maar al snel volgden de hoogtepunten elkaar op. Met een laat ontbijt vandaag, 8 uur, al kostte het wel wat moeite. Ze spreken in de Guesthouse geen woord verstaanbaar Engels. Kom je voor het ontbijt vraagt iemand " soup"? Nee, geen soep. Chicken? Nee, gewoon toast. Toast??? Uiteindelijk begrijpt hij het en haalt hij een zak wit brood die hij op een grillplaat legt. Wat jam, een emmer boter en een pot suiker er bij en that's it. Even later herinnert hij zijn derde woord Engels. Eggs? Ja. We krijgen een omelet met ananas en watermeloen. Ik wijs naar het fruit en vraag of de kinderen ook mogen. Hij lacht, hij snapt het! Even later komt hij terug met een schaal vol fruit voor hen. Om 9 uur stappen we in een longtailboot om over het grote meer te varen. Het is een stuwmeer dat Bangkok voorziet van energie en ook de omliggende rijstvelden van water. Het meer is ten koste gegaan van het oude dorp Sanghklaburi. Wij varen over de restanten van het dorp heen, overal steken nog bomen uit het water en de tempel, die nooit mag worden afgebroken, staat nu aan het einde van het droge seizoen helemaal droog. In het regenseizoen kan je er doorheen varen, nu lopen wij over het eilandje wat 25 jaar geleden nog een heuvel in de stad was. We varen verder de rivier op. Stappen over in een pickup-truck en rijden hobbelend over een stoffige weg vol kuilen naar een Karen dorp. Hier wonen mensen van de stam Karen. Er heerst hier een serene rust zo aan de rivier. Moeders doet de was, de kinderen maken plezier in het water en vaders komt op een olifant aangereden. Voordat wij opstappen mogen we ze nog eerst bananen voederen. Deze pakken ze rustig uit jouw hand met hun slijmerige uiteinde van de slurf. Dan met een trapje de olifant op en daar rijden we hoog boven de grond door de jungle. Af en toe steken we een riviertje over. Dan is het goed vasthouden anders val je er af. Al snel stapt de berijder af en grijpt Isabelle haar kans om haar paardrijkunsten uit te oefenen op een olifant. Ze geniet volop om achter de oren van de olifant te zitten in plaats van het bakje op zijn rug. Lyor kijkt jaloers toe, zijn berijder stapt pas de laatse 500 meter af. Anderhalf uur rijden we hobbelend door de jungle alvorens we op weer een mooi plekje aan de rivier aankomen waar we een zakje rijst krijgen voor de lunch. Lyor heeft er geen zin in, met dit weer trekt de rivier. Met zwemvest springt hij in de rivier om zich met de stroomversnelling mee te laten drijven. Na de lunch lopen we een stukje tot we bij een aantal bamboevlotten komen. 8 dikke bamboepalen aan elkaar geknoopt. Met z'n tweeen en een bootsman stappen we op een vlot. Met een lange bamboestok duwen we ons af en daar gaan we met de stroom mee. Wat heerlijk is dit. Om je heen allemaal bergen en fruit en groente als cassave, durian, papaya, pompoenen, mango's, bananen. En wij op het water, Isabelle en Lyor ook veel in het water. Het is hier zo mooi en rustig, dit mag uren duren. Helaas, ook aan deze tocht komt een eind. We zijn weer terug in het Guesthouse, hebben ons schoon gedouched en gaan zo weer op pad.

evluc ;)

Wow! Wat een mooie belevenissen! Ik ben jaloers!! :) Geniet nog lekker verder! Liefs uit een koud Nederland!
Evelien