4 Bechen met reiskriebels

Thaie tour - Ayutthaya

Ben benieuwd hoe onze darmen het houden. We hebben vanavond met en tussen de Thaien op de nightmarket van Ayutthaya gegeten. Op zo'n nightmarket staan allemaal eetkraampjes waar ter plekke wat eten wordt klaargemaakt. Iedere vrouw met een kookkarretje heeft haar eigen specialiteit. Gezamenlijk hebben ze wat plastic tafeltjes en krukjes neergezet waar je dan met het eten dat je aangewezen hebt kan zitten. Iedereen kan dus bij een eigen kraampje wat bestellen. De borden zijn afwijkend van elkaar zodat ze weten wie bij wie besteld heeft. Naast deze eetstalletjes zijn er ook drinkstalletjes waar je een heerlijke verse fruitshake kan bestellen. Met ijs. O jee, als dat maar goed gaat. Uiteindelijk zit je heerlijk te eten voor zo'n 75 cent (30 baht) per persoon. We zitten dus in Ayutthaya, gisteren hebben we na veel wikken en wegen besloten om op 1 dag van de grens van Myanmar naar Ayutthaya af te reizen, zo'n 450 kilometer en 8 uur rijden. We konden ook kiezen voor 2 korte reisdagen (overnachtingin Kanchanaburi) of 1 redelijk lange en een hele korte ( stop in Bangkok) of dus 1 hele lange en dan een extra dag in Ayutthaya. Daar kozen wij dus voor. Met als gevolg dat wij vandaag redelijk relaxed hebben rondgelopen langs de Khmer tempels van de oude hoofdstad van Thailand. In de middag heerlijk gezwommen in het zwembad van het guesthouse naast die van ons en in de namiddag kregen wij van het guesthouse een boottrip aangeboden. Een trip van twee uur over de rivier om Ayutthaya heen. De sporen van de overstroming die duurde van november 2011 tot afgelopen januari waren nog duidelijk zichtbaar. 4 meter hoog stond het water, veel huizen hebben het water tot aan het dak zien binnenkomen. Ook de mooiste tempel van Ayutthaya heeft er onder te leiden gehad. Deze is door de flood zo verzwakt geraakt dat deze op instorten staat. We moegen er alleen van een afstand naar kijken. Vandaag is het Kroningsdag, de dag waarop de koning an Thailand 66 jaar geleden gekroond is tot koning. Een feestdag dus, dat was te merken in een tempel langs de vaarroute. Wat een gelovigen, en allemaal droegen ze een geel doek met geld er tussen gevouwen. Het geld werd geind en het doek werd op de enorm grote zittende buddha gegooid waar het werd opgevangen door mannen die daar stonden. Uiteindelijk werden alle doeken aan elkaar gebonden, om de buddha heengeslagen en het overige deel werd over de hoofden van de gelovigen getrokken. Isabelle stond er midden in en deed enthousiast mee. De Thaien die wat Engels spreken meldden mij dat het haar veel geluk zal brengen! Dat is mooi mee genomen. Nog even alle klokken luiden en haardag kan niet meer stuk. We stappen de boot weer in en varen over de klongs van Ayutthaya weer terug naar de opstapplaats. Ongelofelijk wat je op de klong ziet, de ene buurman staat zijn blauwe verfkwasten in het water uit te spoelen. Nog geen 100 meter verder staat een opa het haar van zijn kleinzoon met hetzelfde water te wassen en nog wat verder haalt iemand anders zijn volle visnet binnen!

pa en ma

errder gereageert op jullie wereldreis, maar kennelijk niet aangekomen. Wat een belevenissen zeg. natuurlijk denk om de maag maar dat food court kennen we (KL en Sin) en is nog lekker ook. geniet verder en tot schrijfs